Ontstaan van de vereniging

De Vereniging Nederland Bulgarije is opgericht naar aanleiding van het 1300 jarig bestaan van Bulgarije in juni 1982. Drs. Maarten Schakel, tweede kamerlid en verzetsheld was de eerste voorzitter van de vereniging. De doelstelling van onze vereniging is: Het bevorderen van culturele en vriendschappelijke betrekkingen tussen Nederland en Bulgarije, tussen Nederlanders en Bulgaren en het verspreiden van kennis over Bulgarije in Nederland.

Na de politieke en economische ontwikkelingen in de laatste 15 jaar zijn de doelen verbreed en is de ledensamenstelling van onze vereniging enigszins veranderd. Het ledenbestand bestaat zowel uit Bulgaren als Nederlanders (jong en oud), particulieren, stichtingen en bedrijven. De VNB staat open voor iedereen die op de een of andere manier een binding met Bulgarije heeft. Veel van onze leden hebben familie en vrienden in Bulgarije, zakelijke relaties of een Bulgaarse partner.

Ook zijn er leden die tijdens een verblijf in Bulgarije verliefd zijn geworden op het land, de cultuur en de gastvrije bevolking. Daaruit ontstaan regelmatig relaties.

Lidmaatschap van de VNB is het ideale middel om gelijkgestemden te ontmoeten en bevordert de intergratie. Eén van de activiteiten van de VNB is het verstrekken van informatie over alle mogelijke evenementen die betrekking hebben tot Bulgarije, zoals lezingen, workshops, concerten, opera- en theatervoorstellingen. Daarnaast ontmoeten onze leden elkaar regelmatig op de verenigingsbijeenkomsten. Zo wordt er gemiddeld twee keer per jaar, meestal begin maart en november, een spetterende feestavond georganiseerd met Bulgaarse hapjes, drankjes en natuurlijk veel dans en muziek.

Het Beseda jaarboek met nieuws over de vereniging en over Bulgarije verschijnt eenmaal per jaar in kleur. Daarnaast worden digitale nieuwsbrieven verzonden voor activiteiten van de vereniging etc.

Daarnaast kunt u terecht op de verenigingswebsite www.verenigingnederlandbulgarije.nl, met actueel nieuws, informatie over Bulgarije en de vereniging.

Ook belangrijk om te weten is dat de VNB nauwe contacten onderhoud met de Bulgaarse ambassade in Den Haag, diverse hulporganisaties, stichtingen en andere verenigingen en clubs in Bulgarije en Nederland.

augustus 2018